bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 04.11.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: x

Koncepcja

KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NUMER 1 W ŁAZACH W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
Koncepcja pracy przedszkola jest dokumentem opartym na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz w aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, programie wychowania przedszkolnego, programach własnych nauczycieli i Statucie Przedszkola.
O Naszej Placówce
Placówka znajduje się w dwóch budynkach: przy ulicy Kolejowej oraz przy ulicy Topolowej. Atutem budynku przy ulicy Kolejowej jest fakt, iż jest to budynek parterowy, wszystkie sale położone są na jednym poziomie. Atutem budynku przy ulicy Topolowej jest to, iż jest to zabytkowy pałacyk z obszernymi salami przeznaczonymi do zajęć. Wokół terenu obydwu przedszkoli znajdują się wieloletnie okazy drzew oraz różnorodne krzewy . Budynki przedszkoli i przylegające do nich ogrody znajdują się na terenie ogrodzonym. Ogród przedszkolny jest wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.
Atutem przedszkola jest także fakt, iż dwa budynki są położone na dwóch krańcach miasta, co zwiększa dostęp dzieci do edukacji przedszkolnej. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane. Duża ilość dzieci korzysta z pomocy MOPS.
W przedszkolu funkcjonuje 7 grup: 5 grup na ulicy Topolowej, na ulicy Kolejowej dwie grupy w tym jedna integracyjna.
Placówka stwarza możliwości uczęszczania do niej dzieciom niepełnosprawnym i dzieciom ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi.
Na dzień 1 września 2013 placówka zatrudnia 26 pracowników, w tym 13 nauczycieli (w tym dyrektor) i 14 pracowników administracji i obsługi.
7 nauczycieli posiada kwalifikacje do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Nauczyciele systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje, uczestniczą w warsztatach, kursach, szkoleniach, kończą studia podyplomowe i kursy kwalifikacyjne.

KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA Z ODDZIAŁEM INTEGRACYJNYM W ŁAZACH
Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Przedszkole z oddziałami integracyjnymi daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym jak i pełnosprawnym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia.
Cele strategiczne przedszkola z oddziałem integracyjnym:
Zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowania ich do codziennego życia,
Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, zrozumienia dla innych zachowań,
Wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
Integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym,
Dostrzeganie drugiego człowieka, jego potrzeb, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównać szanse edukacyjne,
Modelowanie zachowań dzieci zdrowych do niesienia pomocy i do traktowania niepełnosprawnych jako partnerów,
Udzielanie dzieciom i ich rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na:
Bycie sobą wśród innych,
Rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji,
Wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności,
Przygotowanie do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym,
Dziecko ma prawo do:
Życia i rozwoju,
Swobody myśli, sumienia i wyznania,
Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
Spokoju i samotności, gdy tego chce,
Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
Wspólnoty i solidarności w grupie,
Aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
Nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
Nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
Doświadczania konsekwencji swojego zachowania,
Zasady pracy
Przedszkole pracuje na bazie programu wychowania przedszkolnego „Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwony Brody. W grupie integracyjnej pracują dwie nauczycielki, które wspomagają pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczestniczą dodatkowo w zajęciach indywidualnych w ramach wczesnego wspomagania, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieci z wadami wymowy, posiadające opinię PPP, objęte są bezpłatną opieką logopedyczną, dzieci wymagające ukształtowania nawyku prawidłowej postawy i korekcji istniejących wad uczestniczą w zajęciach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Przedszkole realizuje zajęcia artystyczne, plastyczne i taneczne oraz naukę religii.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy również metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawowa formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem niżej wymienionych metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m.in.:
Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka
Metoda Rocławskiego
Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
Opowieść ruchowa
Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
Metoda K. Orffa
Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
Gimnastyka mózgu P. Dennisona
Metoda Dobrego Startu
Relaksacja stopniowa wg E. Jacobsona w wersji B. Kaji
Techniki parateatralne, bajkoterapia
Zabawy paluszkowe
Metoda aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss
Metoda oparta na tak zwanym nauczaniu poza klasą
Metoda malowania 10 palcami wg R. F. Show
Trening autogenny w wersji A. Polender
Metoda symboli dźwiękowych wg B. Kaji
Metoda przekładu intersemiotycznego wg K. Krasoń
Metoda dramy
Metoda „Wzory i obrazki” wg M. Frostig, D. Horne`a
Metody z zastosowaniem programów komputerowych
Techniki C. Freineta

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
Nasze cele wychowania i nauczania
Działania zorientowane na dziecko
Aktualne pory roku
Święta i uroczystości
Tradycje przedszkola (pikniki, spotkania opłatkowe, uroczystości tematyczne, bal karnawałowy, występ w MOK Łazy, zajęcia otwarte, konkursy, akcje)
Kierownictwo placówki:
Rolę kierownika placówki oświatowej pełni dyrektor. Sprawuje on nadzór pedagogiczny, przewodniczący Radzie Pedagogicznej, pełni rolę pracodawcy i kierownika zakładu pracy.
Organizuje prace nauczycieli w zespołach, inspiruje ich do działania, kieruje działalnością przedszkola w sposób mający na celu rozwijanie u nauczycieli kreatywności i poczucia współodpowiedzialności za pracę.
Na skutek oddziaływań dyrektora nauczyciele doskonalą metody i formy pracy i współpracy.
Nadzór pedagogiczny pełniony przez dyrektora przedszkola uruchamia mechanizmy autorefleksji i jakościowego rozwoju przedszkola. Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego są wykorzystywane do rozwoju przedszkola.
Podział kompetencji:
Każdego roku na posiedzeniu Rady Pedagogicznej organizacyjnej dyrektor przedszkola przydziela poszczególnym nauczycielom zadania dodatkowe.
Do zadań o szerszym zasięgu należą m.in.:
Pełnienie funkcji protokolanta posiedzeń Rad Pedagogicznych
Funkcja lidera odpowiedzialnego za wspomaganie nauczycieli
Współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną
Prowadzenie biblioteki przedszkolnej
Promocja przedszkola (strona internetowa, artykuły do prasy)
Dekoracja placówki
Prowadzenie kroniki przedszkolnej
Raporty z diagnozy dojrzałości szkolnej
Przepływ informacji pomiędzy budynkami przedszkola i nauczycielami
Opracowanie ewaluacji wewnętrznej placówki
Opracowanie zmian do Statutu i Koncepcji przedszkola
Prowadzenie kalendarza wydarzeń
Koordynowanie udzielania PPP
Uczestnictwo w zespołach do spraw:
-wczesnego wspomagania rozwoju,
-rocznego planu pracy,
-diagnozy gotowości szkolnej,
-programów indywidualnych,
-pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
Zakresy kompetencji są konsultowane z nauczycielami oraz są zgodne z ich preferencjami.
Współpraca zespołu pedagogicznego
Rada Pedagogiczna pracuje w zespołach zadaniowych. Są one tworzone na każdy rok szkolny wg umiejętności i predyspozycji poszczególnych nauczycieli. Zwykle nauczyciele młodsi stażem pracują z nauczycielami doświadczonymi w celu poszerzenia i doskonalenia zdobytych umiejętności.
Zespoły zadaniowe tworzą m.in.:
Program Roczny
Arkusze obserwacji dla dzieci młodszych
Ankiety
Raporty z arkuszy diagnostycznych gotowości szkolnej
Ewaluację wewnętrzną
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystywanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach wspomagania nauczycieli i na radach pedagogicznych. Opiekunowie stażu i nauczyciele odbywający staż podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach. W celu efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielami placówka korzysta z pomocy internetowej.
Współpraca z rodzicami.
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu muszą brać aktywny udział rodzice. Nauczyciel przedszkola obok głównych odbiorców swoich działań, jakimi są dzieci, pozostaje w rozlicznych interakcjach z rodzicami swoich podopiecznych. Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
Dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego dziecka,
Wszechstronny rozwój dziecka,
Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
Zapoznania rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno- wychowawczej,
Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
Przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy,
Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
Ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
Promowanie placówki w środowisku lokalnym,
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
zebrania grupowe,
zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, artykuły na temat wychowania i opieki nad dziećmi, eksponowanie prac dzieci,
organizację i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
organizację spotkań ze specjalistami do spraw wychowania i opieki,
organizację uroczystości zaspakajających potrzeby kulturowe rodziców, np. inscenizacje, teatrzyki,
włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak: Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Dobroci dla Zwierząt, Dzień Niepodległości, Mikołajki, Barbórka, Andrzejki, spotkanie opłatkowe, Jasełka, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, coroczne występy w MOK Łazy, Dzień Ojca i Matki, pikniki,
organizację akcji: „Sprzątanie świata”, „Góra grosza”, „Zbieramy baterie”, „Zbieramy nakrętki”, akcje charytatywne
konkursy, wycieczki,
angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy do zajęć itp.
Współpraca z innymi przedszkolami i szkołami:
współpraca z placówkami przedszkolnymi w gminie: przeglądy, konkursy, spartakiada sportowa, szkolenia, warsztaty, konferencje, wycieczki,
nauczyciele i dzieci 5,6 letnie uczestniczą w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
współpraca z placówkami oświatowymi na terenie miasta (udział w imprezach plenerowych),
Współpraca z innymi instytucjami
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej podejmowana jest współpraca z instytucjami na terenie miasta i kraju. Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym.
Celem współpracy z instytucjami jest:
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
satysfakcja z wykonywanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień, nagród,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
Współpraca z:
Urzędem Miasta (udział w konkursach, zapraszanie przedstawicieli władz na imprezy okolicznościowe),
Komendą Powiatową Policji (pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym itp.),
Ochotniczą Strażą Pożarną (pogadanki na temat bezpieczeństwa),
Publiczną Biblioteką (udział w konkursach, żywych lekcjach przyrody, prezentacjach multimedialnych, zwiedzanie, zapraszanie pracowników w celu czytania bajek dzieciom),
Uniwersytetem III Wieku (udział w przedstawieniach, czytanie bajek, udział w uroczystościach),
Ośrodkiem zdrowia (pogadanki na temat zdrowia, badania przesiewowe wzroku, słuchu, stomatologiczne),
Miejskim Ośrodkiem Kultury w Łazach (udział w konkursach, piknikach, przeglądach twórczości artystycznej –Stokrotkowo, teatrzykach, przedstawieniach, uroczystościach),
Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (udział w zajęciach pływackich),
Placówkami przedszkolnymi (udział w konkursach, przeglądach),
Placówkami szkolnymi (udział w konkursach, korzystanie z sali gimnastycznej, zajęcia otwarte dla 5 i 6 latków),
Kołami Gospodyń Wiejskich (zapraszanie na uroczystości, pikniki, pogadanki),
Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Zawierciu,
Jurajskim Centrum Medycznym (przesiewowe badania wad postawy),


Promocja placówki
Promocja placówki jest w dzisiejszej rzeczywistości niezbędnym elementem zarządzania placówką, a jej jakość zależy zarówno od dyrektora, Rady Pedagogicznej, jak i od pozostałych pracowników. Należy uświadomić sobie prostą zasadę, iż bez wystarczającej ilości dzieci nie może funkcjonować żadna placówka oświatowa w gospodarce rynkowej, dlatego marketing usług edukacyjnych ciągle się rozwija w krajach Unii Europejskiej i nie tylko.
Działania promocyjne obejmują:
Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
Promowanie działań idących w kierunki integracji dzieci, tworzenie grup integracyjnych,
Prowadzenie kroniki przedszkola,
Organizacja uroczystości międzyprzedszkolnych,
Prowadzenie strony internetowej placówki,
Artykuły w prasie lokalnej oraz na stronach internetowych,
Dbanie o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
Upowszechnianie informacji o przedszkolu (artykuły w prasie, Internecie, prowadzenie strony internetowej przedszkola, kącik informacyjny dla rodziców, tablice ogłoszeń,),
Kontynuacja zagadnień związanych z programami „Czyste Powietrze Wokół Nas” i „Trzymaj Formę”,

Dalsza praca nad naszą koncepcją:
Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje, na początku roku szkolnego, egzemplarz Koncepcji, żeby mógł z nią pracować,
Każdy nowy pracownik pedagogiczny dostaje egzemplarz koncepcji,
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i wdrożenia nowych wniosków do pracy,
Rodzice zapoznają się z Koncepcją na zebraniach grupowych a także zostaną poinformowani o możliwości uwzględnienia ich sugestii dotyczących funkcjonowania placówki w trakcie modyfikacji Koncepcji, nauczyciele pozyskają informację o akceptacji Koncepcji przez wypełnienie anonimowej ankiety dla rodziców,
Zamierzenia do dalszej pracy:
W zakresie bazy:
Doposażenie kuchni w nowoczesne urządzenia i sprzęt gastronomiczny,
Sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny, przystosowany także dla dzieci niepełnosprawnych,
Zlikwidowanie barier architektonicznych, przystosowanie budynku dla dzieci niepełnosprawnych,
Wymiana okien i podłóg w salach,
Remont łazienek dla dzieci,
Pomalowanie sal zajęć,
Pomalowanie korytarzy,
Wymiana drzwi wejścia służbowego,
Parking dla personelu przedszkolnego,
Hydranty przeciwpożarowe,
w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku,
zwiększenie liczby uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców,
zwiększenie ilości warsztatów i szkoleń dla rodziców,
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
dalsze doskonalenie nauczycieli z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje w prasie i Internecie,
doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor- nauczyciel, nauczyciel- nauczyciel,
w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola
kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami wykorzystywanymi w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich oraz akcjach i kampaniach społecznych,
wdrażanie rodziców do pomocy i pracy na rzecz przedszkola,
MISJA PRZEDSZKOLA
Moje przedszkole to mój drugi dom,
bo stawia na Mnie
na moje szczęśliwe dzieciństwo
i na mój wszechstronny rozwój.

Powiedz mi, a zapomnę
pokaż, a zapamiętam
pomóż wziąć udział
a zrozumiem…
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu: o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Flughum
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zdrowych i niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
Pragniemy wyposażyć dzieci w wiedzę wszechstronną, ułatwiającą odnalezienie swojego miejsca w życiu dorosłym. Chcemy wyrównywać i kompensować braki, opóźnienia w rozwoju i zaniedbania wychowawcze, u dzieci sprawnych inaczej.
Zmierzamy aby w naszym przedszkolu każde dziecko podejmowało działania pozwalające reorganizować dotychczasowe doświadczenia i na podstawie jego składników tworzyć lub odkrywać coś dla niego nowego i pożytecznego.
Myślimy, że wspólnie z rodzicami będziemy wspomagać dziecko w pokonywaniu trudności w procesie rozwoju i troszczyć się o spójność wysiłków wychowawczych domu i przedszkola.
ZWRACAMY SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ NA PROMOCJĘ I WDRAŻANIE ZACHOWAŃ POZWALAJĄCYCH UNIKNĄĆ ZAGROŻEŃ WYNIKAJĄCYCH Z SZERGU NIEBEZPIECZEŃSTW Z JAKIMI MOGĄ ZETKNĄĆ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEEDSZKOLNYM.
WIZJA PRZEDSZKOLA
1.Skutecznie przygotowujemy dzieci zdrowe i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do dalszych etapów kształcenia.
2.Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem, w harmonii z otoczeniem i przyrodą.
3.Stwarzamy warunki sprzyjające indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowane do jego potrzeb i możliwości, a także sfery najbliższego rozwoju, na miarę przedszkola równych szans.
4.Rozwijamy u dzieci poczucie empatii, które jest drogą do integracji społecznej.
5.Dajemy dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z innymi, kreatywnego myślenia, działania.
6.Kształtujemy podstawowe wartości: życzliwości, tolerancji poprzez kontakty dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi.
7.Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci oraz aktywizowaniu ich do udziału w życiu społecznym.
8.Chcemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli.
9.Zmierzamy do wychowania dziecka samodzielnego, kreatywnie myślącego, otwartego na kontakty z otoczeniem, umiejącego współdziałać z innymi, wszechstronnie rozwiniętego absolwenta przedszkola.
10.Przyzwyczajamy do poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych.
11.Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami i sojusznikami w organizowaniu procesu dydaktyczno –wychowawczego i opiekuńczego. Jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas DZIECKO.

ZASOBY LUDZKIE
Wykwalifikowana, kompetentna i odpowiedzialna kadra pedagogiczna
Zespół specjalistów- logopedzi, oligofrenopedagodzy, pedagodzy specjalni z zakresu terapii pedagogicznej, socjoterapii, gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej
ZASOBY MATERIALNE
Sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci
Gabinet logopedyczny wyposażony w pomoce i specjalistyczny sprzęt
Ogród przedszkolny umożliwiający pobyt i zabawę dzieci na świeżym powietrzu, korzystanie z huśtawek i innego sprzętu
Zaplecze do ćwiczeń gimnastycznych na salach
ZADANIA UJĘTE W PLANIE ROZWOJU PRZEDSZKOLA
Motywowanie dzieci do pracy i wysiłku nad sobą
Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych, patriotycznych i prozdrowotnych (szeroko rozumiane bezpieczeństwo)
Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści programowych zawartych w nowej podstawie programowej, programie wychowania przedszkolnego, rocznym planie pracy, programach własnych oraz programach pracy indywidualnej dla dzieci niepełnosprawnych
Wszechstronna współpraca z rodziną w celu ujednolicenia działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych
Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych
We wszystkich tych działaniach należy uwzględnić cele ukierunkowane na poszczególne grupy osób- dzieci, rodziców, nauczycieli i personelu.
DZIECKO
RODZICE
NAUCZYCIELE
Poznaje swoje prawa i obowiązki
Otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
Są aktywni i twórczy
Jest akceptowane takie, jakie jest
Uzyskują pomoc specjalistów
Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Czuje się bezpiecznie
Wyrażają swoją opinię
Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentacji placówki
Ma możliwość indywidualnego rozwoju, osiąga sukces
Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola
Tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i placówki
Uczy się dostrzegać i doceniać swoje mocne strony
Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej
Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach i szkoleniach
Buduje pozytywny wizerunek samego siebie

Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola
Uczy się dostrzegać problemy innych

Monitorują efektywność własnej pracy
Dzielą się wiedzą oraz doświadczeniem z innymi nauczycielami
Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą powodzenie nauki w szkole

Podnoszą kwalifikacje zawodowe
Prowadzą wnikliwe obserwacje pedagogiczne

PLAN ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2013/2014
OBSZAR
ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI
TERMINY, OSOBY ODPOWIEDZIALNE
EWALUACJA

Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
Monitorowanie i ewaluacja realizowanych programów
Cały rok,
Autorzy programów,
dyrektor
Arkusze analizy dokumentacji przedszkola,
Arkusze obserwacji dzieci (arkusze dojrzałości szkolnej)

Dbałość o bezpieczeństwo i upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa wśród dzieci


Upowszechnienie wiedzy na temat odpowiedzialności za ochronę środowiska
Wdrażanie do utrwalenia postawy patriotycznej i obywatelskiej
Rozwijanie zainteresowań artystycznych
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
A.Kowalik

M. Półtorak-Nowakowska

M. Haracz-Kapuściak

M. Wydmuch
Wpisy do dzienników,
Dokumentacja przedszkolna,
Program Trzymaj formę, Czyste Powietrze Wokół Nas

Program własny

Program własny

Program własny

Planowanie oraz prowadzenie zajęć i zabaw ogólnorozwojowych w ogrodzie przedszkolnym
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Wpisy do dzienników,
Dokumentacja przedszkola

Organizowanie zajęć oraz zabaw pobudzających aktywność dzieci w różnych sferach
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Obserwacje,
Wpisy do dziennika,
Konspekty zajęć


Procesy zachodzące w przedszkolu
Monitorowanie założeń koncepcji pracy przedszkola i modyfikowanie ich w miarę potrzeb
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
dyrektor
Protokoły rady pedagogicznej

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju
Cały rok,
Zespół specjalistów,
dyrektor
Arkusze obserwacji dzieci
Oświadczenia rodziców
Dzienniki pracy indywidualnej

Prowadzenie działań w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Sprawozdania nauczycieli,
Ewaluacja, zajęcia rewalidacyjne, zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Rozwijanie współpracy z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz przedszkola
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele,
dyrektor
Plany współpracy ze środowiskiem lokalnym

Promocja przedszkola
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele,
dyrektor
Strona internetowa przedszkola,
Publikacje w prasie lokalnej i Internecie, tablica ogłoszeń, kącik dla rodziców
Udział w konkursach i akcjach na terenie gminy

Aktywizowanie rodziców do współpracy z przedszkolem
Cały rok,
Nauczyciele,
dyrektor
Sprawozdania nauczycieli ze współpracy z rodzicami (pedagogizacja, kontakty indywidualne, zebrania grupowe, uroczystości, konkursy)

Wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej
Cały rok,
Nauczyciele, specjaliści
dyrektor
Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów z rodzicami, wpisy do dziennika
Organizowanie spotkań ze specjalistami, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kontakty indywidualne,

Zarządzanie przedszkolem
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego
Wrzesień 2013
dyrektor
Informacja dyrektora o realizacji planu nadzoru pedagogicznego

Monitorowanie dokumentacji pod kątem zgodności z aktualizowanymi przepisami prawa
Cały rok
dyrektor
Zapisy w protokole rady pedagogicznej, wpisy do dzienników,

Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli
Cały rok,
dyrektor
Arkusz analizy dokumentacji (arkuszy obserwacji, zeszytów obserwacji, arkuszy diagnostycznych)

Określenie potrzeb w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli
Wrzesień 2013
Lider wspomagania nauczycieli
Ankiety dla nauczycieli,
Plan wspomagania nauczycieli

Wykorzystanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej i upowszechnianie ich wśród nauczycieli przedszkola- zajęcia koleżeńskie
Cały rok,
Lider wspomagania nauczycieli
Materiały szkoleniowe,
Konspekty,
Rady Pedagogiczne Szkoleniowe,

Wzbogacanie bazy przedszkola- polepszanie warunków pracy przedszkola (zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, malowanie korytarzy i sal w budynkach, wymiana stolików i krzeseł dla dzieci w salach) poszukiwanie sponsorów
Cały rok,
Dyrektor
Rada Rodziców
Informacje dyrektora przekazywane do UM na zebraniach Dyrektorów
ZMIANY WPROWADZIŁA: Magdalena Półtorak-Nowakowska

PRACOWNICY PRZEDSZKOLA: DYREKTOR: RADA PEDAGOGICZNA:



Opublikował: przedszkole łazy
Publikacja dnia: 04.11.2013
Podpisał: Urszula Bogławska
Dokument z dnia: 04.11.2013
Dokument oglądany razy: 1 789